Czy moje dziecko jest gotowe do szkoły?
To pytanie zadaje sobie wielu rodziców, w szczególności rodziców ze SPE ( specjalne potrzeby edukacyjne). Okres wczesno wiosenny to czas kiedy rodzice dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym zastanawiają się, czy ich dziecko jest gotowe jest do podjęcia nauki w szkole . Jeśli tak to jakiej ? Tutaj mamy bardzo wiele opcji zaczynając od szkoły masowej poprzez szkołę integracyjną aż do szkoły specjalnej.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to. Każde z dzieci rozwija się indywidualnie. I również zindywidualizowanie podejście nauczyciela/ terapeuty może pomóc podjąć rodzicom decyzje.
Każde przedszkole jest zobowiązane do prowadzenia diagnozy przedszkolnej. Ma ona dostarczyć rodzicom i nauczycielom wiadomości o tym jak rozwija się ich dziecko. Jakie ma mocne strony a jakie trudności, które musi jeszcze usprawnić.
A więc czy to już czas, dla dziecka aby podjęło tak duży krok w swoim życiu? To zależy od wielu czynników. Na pewno bardzo ważne jest rozwój poznawczy oraz umiejętności szkolne. Czym jest rozwój poznawczy ? Jest to uwaga, koncentracja na zadaniu, myślenie oraz pamięć. Ważne jest to czy dziecko potrafi skupić się na zadaniu w okresie do 20 min. Czy zapamiętuje krótkie teksty np. literackie oraz na ile jest rozwinięte myślenie przyczynowo skutkowe. Natomiast do umiejętności szkolnych możemy zaliczyć taką wiedzę jak: znajomość liter i liczb oraz ich zapis graficzny. Czy dziecko potrafi wykonywać proste działania matematyczne w oparciu o konkrety. Istotną cechą jest umiejętność dopasowywania oraz klasyfikacji przedmiotów według jednej konkretnej cechy.
Podczas mojej wieloletniej pracy z dziećmi ze SPE, zauważyłam, że najważniejszą umiejętnością jest samoobsługa dzieci oraz rozwój emocjonalno-społeczny. W szkole dziecko samodzielnie musi podejmować decyzje od takich jak co zjeść na drugie śniadanie do decyzji znacznie bardziej skomplikowanych. Dzieci gotowe do szkoły powinny samodzielnie korzystać z toalety, spożywać posiłki oraz ubierać się i rozbierać. W dobie pandemii jest to nie zwykle ważne, gdyż rodzic nie zawsze może wejść do szkoły i pomóc dziecku.
Rozwój emocjonalno-społeczny jest równie ważny. Dziecko chce być „starszakiem” nie może się doczekać nauki, nowych kolegów, koleżanek oraz nauczycieli. Czuje się dumne z tego, że może iść do szkoły i poniekąd „awansować”. Dzieci 7-letnie starają się już kontrolować, nazywać swoje emocje. Starają się nawiązywać relacje z rówieśnikami oraz dorosłymi. Starają przezwyciężać trudności, nie poddają się pomimo sytuacji dla nich trudnych.
Warto pamiętać że dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym, możemy wydłużać w obowiązku szkolnym do 9 roku życia.
Nie zależnie od tego jaką decyzję podjęliśmy, pamiętajmy o tym aby wspierać nasze dzieci, aby z nimi rozmawiać i o tym aby nie bagatelizować najmniejszych problemów.